Amaran! Bahaya Kutu Kelamin Yang Hidup Di Bulu Kem@luan


Kutu Kemaluan - Kutu tak hanya hinggap di rambut kepala. Makhluk kecil menjengkelkan itu juga suka hinggap di bahagian badan lain yang ditumbuhi rambut seperti ketiak, janggut, dada termasuk rambut kemaluan. Kutu kelamin paling doyan hinggap di kemaluan remaja.

Kutu kelamin (Pediculosis pubis) atau sering disebut dengan kutu ketam (crabs) adalah serangga parasit yang dijumpai terutamanya di kawasan kemaluan atau alat kelamin manusia. Istilah ketam diberikan kerana gambaran mikroskopiknya yang menyerupai ketam. Sahabat anehdidunia.com admin yakin anda semua menjaga kebersihan semua badan kita. jangan sampai binatang ini ada di tubuh anda. Berikut penjelasan tentang kutu yang menghisap serta menjijikkan ini.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZPdOlixcCBZQ-T9ndp6MnlVSlSqi11eTX1Rjk0JZgk9c7Pz2CpoDp30dWdD4IPZ52X66rsuy6IJ4P19X28McsBmeOkfTgB6vI3AZEPPTrm3qJyHdySTPbkzFuqrPq4dpLVemoFO12Rg/s1600/download+%2813%29.jpg

Berikut penyebab dan penularan kutu kelamin:

-->Sumber jangkitan kutu kelamin adalah kenalan intim dengan orang yang dijangkiti

-->Kerana penularan terjadi selama hubungan intim, hubungan seksual yang sebenarnya tidak diperlukan untuk penyebaran kutu kelamin

-->Kutu kelamin juga boleh disebarkan melalui hubungan dengan barang-barang yang tercemar seperti tuala, peralatan atau pakaian.


-->Kutu tidak melompat atau terbang, maka hubungan sebenarnya diperlukan untuk penghantaran. Seorang individu mungkin memperoleh jangkitan kerana tidur bersama atau dari tuala

-->Kucing, anjing dan haiwan peliharaan lain tidak terlibat dalam penyebaran kutu manusia

Gejala jangkitan kutu kelamin:

  • Gatal dan terbakar di daerah kemaluan 
  • Gatal dapat menyebar kerana kutu kelamin bergerak ke daerah basah lain dari tubuh seperti ketiak
  • Gatal akan memburuk pada malam hari
  • Menggaruk sengit dan lama dapat mengakibatkan kulit terluka dan dapat menjadi dijangkiti oleh bakteria
  • Demam, terbakar ketika buang air keci atau keluarnya cecair kelamin.

Tindakan rawatan untuk mengatasi jangkitan kutu kelamin:

  • Mengeramasi rambut kemaluan dan kawasan sekitarnya sekurang-kurangnya selama 5 minit 
  • Bilas dengan baik
  • Menyisir rambut kemaluan dengan sikat bergigi halus untuk menghilangkan telur
  • Beberapa doktor menyarankan menggunting rambut kemaluan dengan pisau cukur elektrik nonsharp untuk mengurangkan jumlah kutu dan telur.
Kutu kelamin boleh mempengaruhi semua orang, namun tahap tertinggi dijumpai pada remaja, biasanya pada remaja yang sudah aktif secara seksual, baik lelaki mahupun wanita. Hal ini mungkin terjadi kerana remaja kurang peduli dengan kebersihan kelamin.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpQAorFyMnTnNjkj2u3PQi-A2HUFjk9HMChvPkmPHMQ7OG_VnJvig1z3rKzPMG54xHLM7YSTLmdwQVLx42Mt1SCneC8SO7XUK453EtgY-PLuj0WhF2lz9gV2d0NFOrT6rMo4NobPYIZww/s400/kutupadakemaluan.jpg

Remaja dengan kutu kelamin sebaiknya juga perlu membuat pemeriksaan untuk jangkitan seksual lain, kerana berdasarkan etiologi penyakit, jangkitan kutu kelamin diklasifikasikan sebagai jangkitan menular seksual (IMS).

Penularan biasanya terjadi selama aktiviti seksual. Namun, hal itu juga boleh berlaku melalui hubungan fizikal dengan objek yang tercemar seperti tandas kerusi, peralatan dan selimut. Bahkan, beberapa wanita mendapatkan kutu kelamin ketika cuba pakaian renang.


sumber:tabekpuang.blogspot.com

Share on Google Plus
Klik LIKE Page Ini Untuk Terima Info Terbaru Dari Kami

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment