Isu Pesawat Air Asia Terhempas: Kedengaran Suara Allahuakbar Dalam Kotak Hitam


Nurcahyo Lim merupakan ahli periksa rakaman blackbox dari Jawatankuasa Nasional Keselamatan Pengangkutan (KNKT).Ia ditugaskan untuk memeriksa rakaman perbualan Kapten Irianto, yang menerbangkan pesawat nahas Air Asia, QZ8501.

Namun hal itu bukanlah tugas yang mudah baginya, kerana ia mengenal sangat dekat dengan pilot bekas juruterbang Tentera Udara Indonesia tersebut.Seperti dikutip dari Dailymail, Rabu (14/1/2015), Nurcahyo merinding ketika mendengar kata-kata terakhir Kapten Irianto, sebelum pesawat yang dikemudikannya jatuh di Selat Karimata.

Ucapan Nurcahyo Utomo ini bercerita pengalaman dia semasa mendengar transkrip pesewat yang celaka. Biasanya kata terakhir yang ditemui adalah Allahuakbar.Dugaan yang sama boleh juga berlaku di kes AirAsia.

Ia mengaku tak percaya harus mendengar kata-kata terakhir dari orang yang mengajarkannya menerbangkan pesawat tersebut. Meski demikian ia harus menyelesaikan mendengar seluruh rakaman perbualan tersebut.

"Mendengar perbualan terakhir akan menjadi kunci untuk mendedahkan punca kemalangan AirAsia. (Dari sana) kami dapat mengetahui apa yang sebenarnya berlaku sebelum kemalangan itu berlaku dari perbualan pilot dan co-pilot," katanya.

Share on Google Plus
Klik LIKE Page Ini Untuk Terima Info Terbaru Dari Kami

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment