Nak Awek Muda ? Gunakan 4 Bahan Ini Sebagai Masker


Kerutan pada wajah biasanya akan mempengaruhi kepercayaan diri seseorang, apalagi hal tersebut dialami oleh seseorang di usia yang masih cukup terbilang muda maka mau tidak mau mereka akan melakukan pelbagai cara agar kulit mereka tidak mengalami penuaan awal, bahkan ada sebahagian orang yang rela mengeluarkan kos mahal untuk rawatan kulit mereka agar tetap awet muda.

Namun sebenarnya untuk awet muda tidaklah terlalu sukar dan tidak perlu melakukan rawatan yang serba mahal, tetapi dengan menjalani pola makan dan gaya hidup yang sihat sudah menjadi modal tersendiri bagi anda untuk memiliki kulit yang cantik. Tetapi apabila anda ingin mendapatkan hasil yang sempurna maka boleh menggunakan 4 bahan semula jadi ini sebagai topeng agar terhindar dari penuaan. (Baca: 3 Cara Alami Agar Terhindar Dari Penuaan Dini)

Mau Awet Muda? Gunakan 4 Bahan Ini Sebagai Masker

1. Masker bayam
Bayam merupakan sayuran yang mengandungi zat besi dan vitamin sehingga sangat bagus untuk kesihatan tubuh. Namun selain dimakan ternyata sayuran bayam juga boleh digunakan untuk rawatan kecantikan iaitu dengan cara menjadikannya topeng.

Cara pembuatan: Sediakan bayam secukupnya, kemudian blender hingga halus sehingga seperti jus. Selepas itu jangan diminum, tetapi memohon bayam yang telah diblender tadi ke wajah anda.

2. Masker putih telur
Telur merupakan sumber protein yang baik sehingga sangat dianjurkan untuk mengambil telur sebutir sehari. Namun, telur tidak hanya bagus untuk kesihatan tetapi juga boleh membuat kulit tetap kencang dan awet muda serta boleh menyamar kerutan pada wajah.

Cara pembuatan: Ambil satu butir telur ayam, lebih bagus lagi apabila menggunakan telur ayam kampung. Kemudian pisahkan antara kuning dan putih telur kerana yang digunakan untuk topeng hanya putihnya saja. Selepas itu oleskan secara merata kewajah anda, tunggu 30 minit baru dibilas menggunakan air bersih.

3. Masker pepaya
Siapa yang tak kenal buah yang satu ini, selain enak dimakan ternyata buah yang satu ini juga bermanfaat untuk kecantikan kulit wajah. Kandungan vitamin didalam buah ini mampu membuat kulit menjadi kenyal dan lembut serta mencegah terjadinya penuaan.

Cara pembuatan: ambil pepaya yang sudah dikupas dan dipotong-potong, setelah itu hancurkan betik tadi didalam mangkuk hingga benar-benar lembut. Kemudian oleskan secara merata ke wajah sebagai topeng, kira-kira 30 minit baru cuci dan bilas dengan air bersih.

4. Masker alpukat
Semua pasti sudah mengetahui khasiat dari buah yang satu ini. Selain enak dimakan, Alpukat juga bermanfaat untuk kecantikan kulit wajah kita loh. Kandungan asam amino dan pelbagai vitamin didalam buah ini mampu mencegah terjadinya kedutan pada wajah sehingga sangat sesuai bagi anda yang ingin tampil cantik secara semula jadi. (Baca: 8 Makanan Yang Boleh Mempercepatkan Proses Penuaan)

Cara pembuatan: Haluskan buah avokado menggunakan blender atau sudu, kemudian memohon menjadi topeng pada kulit wajah. Selepas 30 minit maka bersihkan topeng avokado tadi menggunakan air bersih.

Nah, itulah 4 bahan semula jadi yang boleh anda jadikan topeng untuk mencegah penuaan. Apabila salah satu dari hal diatas dilakukan secara teratur dan rutin maka mempunyai kulit yang halus, putih serta terasa muda bukanlah perkara yang mustahil lagi

Share on Google Plus
Klik LIKE Page Ini Untuk Terima Info Terbaru Dari Kami

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment