Terkini!! Australia Ancam Indonesia Jika Berdegil Akan Terima Padah


Gelombang amarah akan menyeruak di Australia apabila Kerajaan Indonesia tetap mengambil tindakan untuk melaksanakan bunuh dua anggota Bali Nine. Bali Nine merupakan sindiket penyeludupan dadah yang menjalani persidangan di Denpasar, Bali, dan telah dijatuhi hukuman.

Dipetik dari The Guardian, Sabtu (17/1/2015), Greg Craven selaku Naib Canselor Australian Catholic University, mengatakan tidak ada perbezaan secara fizikal antara pelaksanaan skuad tembak dan lelaki bersenjata yang bertanggung jawab atas pengepungan Sydney.

Craven menyeru kepada kerajaan Australia agar mengkaji semula hubungan dengan kerajaan Indonesia, selepas dua warga negaranya diisytiharkan akan menghadapi hukuman mati di Indonesia.Kedua pesalah mati itu, Myuran Sukumaran dan Andrew Chan, akan dilaksanakan secara bersama.

Mereka dijatuhi hukuman mati pada akta 2005 dalam kes penyeludupan 8.2 kilogram heroin. Ahli sindiket Bali Nine ini dipenjara di LP Kerobokan, Bali.

Bulan lalu permohonan pengampunan dari pesalah Sukumaran ditolak. Presiden Joko Widodo (Jokowi) telah bersumpah untuk mengambil sikap keras terhadap kes penyalahgunaan dadah. Meski demikian, Jokowi belum membuat keputusan akhir mengenai rayuan pengampunan Chan.

Greg mengakui, kerajaan Australia telah membuat pendekatan kepada Indonesia atas masalah ini. Menurut Greg, pihaknya tidak mahu masalah ini menjejaskan hubungan kedua-dua negara.

"Kami tidak mahu menjejaskan hubungan dengan Indonesia, tetapi pemeliharaan kehidupan masyarakatnya adalah masalah yang paling asas bagi Australia," kata Greg.

Dalam sidang akhbar minggu lalu, Tony Abbott menyampaikan "harapan yang mendalam" agar pelaksanaan ini tidak dilaksanakan. (Cesariana Sitanggang / Tribun Lampung)

Share on Google Plus
Klik LIKE Page Ini Untuk Terima Info Terbaru Dari Kami

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment